PhD Defense: Yifeng Zhang, Friday 28th September at 1 p.m.

Monday 03 Sep 12
Topic: ”Energy recovery from waste streams with microbial fuel cell (MFC)-based technologies”

PhD student:
Yifeng Zhang will present her PhD Thesis: ”Energy recovery from waste streams with microbial fuel cell (MFC)-based technologies”

Professor Irini Angelidaki

Senior Researcher Dimitar Karakashev, DTU Miljø
Professor Willy Verstraete, University of Gent, Belgium
Associate Professor Birgir Norddahl, Syddansk Universitet

Associate Professor Hans-Christian Holten Lützhøft

Friday 28th September 2012, at 1 p.m.

Technical University of Denmark
Anker Engelunds Vej 1
Building 101, room 1

Popular danish resume:
Mikrobiel brændselcelle (MFC) baserede teknologier er lovende teknologier til direkte energiproduktion fra spildevand og forskellige affaldsstrømme. Ud over produktion af elektricitet er der for nyligt lagt stor vægt på andre anvendelser såsom produktion af brint fra spildevand, bioremediering, afsaltning af havvand og anvendelse af MFC som biosensorer. Selvom teknologierne er lovende, skal talrige forhindringer overvindes før der kan være tale om økonomisk mulige anvendelser i større skala.

Hovedformålet med dette arbejde er at forbedre ydeevnen og reducere konstruktionsomkostningerne for MFC-baserede bio-elektrokemiske systemer til forskellige anvendelser.

Der er i projektet blevet udviklet flere ny teknologiske anvendelser af MFC. For at reducere energi-omkostningerne i kvælstoffjernelse og opnå fosfor-eliminering i den samme proces, blev en sediment-type fotomikrobiel brændselscelle udviklet på baggrund af samspillet mellem mikroalger (Chlorella vulgaris) og elektrokemisk aktive bakterier. En energiselvforsynende mikrobiel elektrolysecelle blev udviklet til in situ biohydrogen produktion fra anaerobe reaktorer. En sensor, baseret på en nedsænkelig mikrobiel brændselscelle, blev udviklet til in situ måling af mikrobiel aktivitet og biokemisk oxygenbehov i grundvandet. En nedsænkelig mikrobiel brændselscelle blev udviklet som en biosensor for in situ og real-time overvågning af opløst ilt i miljø-farvande. For at forbedre elektricitets outputtet fra MFC ved behanding af sediment fra søe, blev en innovativ selv-stablet nedsænkelig MFC udviklet. En sediment-type MFC baseret på to bioelektroder blev implementeret som en ny in situ anvendelses-metode til nitrat/nitrit fjernelse, samt el-produktion fra eutrofe søer. Et nyt nedsænkeligt mikrobiel afsaltning-denitrifikation celle system blev udviklet som en in situ og ikke-invasiv metode til fjernelse af nitrat fra grundvandet. Systemets ydeevne med hensyn til elproduktion og nitrat-eliminerings-effektivitet blev undersøgt.