PhD Defense: Maria Roldin, Wednesday 3rd October 2012, at 1 p.m.

Thursday 27 Sep 12
Topic: ”Distributed models coupling soakaways, urban drainage and groundwater”

PhD student:
Maria Roldin will present her PhD report: ”Distributed models coupling soakaways, urban drainage and groundwater”

Professor Philip Binning

Co-supervisor:
Associate Professor Peter S. Mikkelsen

Associate Professor Karsten Arnbjerg-Nielsen, DTU Miljø
Professor David Lerner, University of Sheffield
Professor Gilbert Svensson, Chamlers, Sweden

Associate Professor Peter Bauer-Gottwein

Onsdag d. 3. oktober 2012, kl. 13:00

Technical University of Denmark
Miljoevej
Building 113, room 011

Popular danish resume:
Faskiner, der opsamler tagvand og/eller vejvand og lader det nedsive i jorden, er blevet et populært alternativ til traditionelle kloakløsninger. Årsagen er behovet for at klimatilpasse afløbssystemer,  hvor man helst vil undgå at lægge nye og større rør. Faskiner nedsætter belastningen på kloakledninger og kan derfor bidrage til at formindske problemer relateret til overbelastede kloakker, f.eks. overløb fra fælleskloakerede områder til vandløb, og oversvømmelser. For bedre at  forstå, hvordan faskiner påvirker kloaksystemer og det urbane grundvandssystem, er der brug for modeller der kan simulere faskiner og deres samvirken med disse systemer. De traditionelle modelværktøjer for afløbssystemer og grundvandsstrømning er imidlertid ikke tilpasset til at modellere denne form for interaktion.

I dette PhD-studie er der blevet udviklet et nyt koncept for, hvordan faskiner kan modelleres sammen med afløbsmodeller og grundvandsmodeller. Modelkonceptet er blevet evalueret teoretisk og afprøvet i et case studie for Husum. Formålet med applikationen i Husum var at undersøge, om nedsivning vha. faskiner er en mulig løsning på det nuværende problem med store mængder fælleskloakeret overløbsvand fra Husum til Harrestrup Å.  Resultatet fra studiet er, at nedsivning vha. faskiner ikke alene kan udgøre en løsning på problemet, da nedsivningsmulighederne er begrænsede af jordens lave nedsivningsevne og den høje grundvandsstand i Husum. Faskiner kan dog være en del af løsningen, og i andre områder med mere fordelagtige jortd- og grundvandsforhold kan effekten af nedsivning være større.

Den overordnede konklusion fra PhD-studiet er, at det udviklede modelkoncept kan udgøre et værdifult værktøj til at vurdere og kvantificere faskiners effekt på afløbssystemer og grundvand, og dette kan bidrage til at faskiner bruges på en effektiv måde for at forbedre håndteringen af vandressourcer i byer.