PhD Defence with Kamilla Marie Speht Hansen from: Urban Water Engineering

Senior Researcher
DTU Sustain
+45 45 25 16 80
Topic: ”Strategies for chemically healthy public swimming pools”. Date: Friday 1st March 2013, at 1 p.m.

Who:
PhD student:
Kamilla Marie Speht Hansen will defend her PhD Thesis: ”Strategies for chemically healthy public swimming pools”

Principal supervisor:
Associate professor Henrik R. Andersen

Co-supervisors:
Professor Hans-Jørgen Albrechtsen
Professor Emeritus Hans Mosbæk

Examiners:
Senior Researcher Hans-Christian H. Lützhøft, DTU Environment
Direktør Ole Grønborg, Skjolstrup & Gronborg ApS
Head of Unit Dr. Ernst Stottmeister, Federal Environment Agency

Chairman:
Associate professor Mette Broholm

When:
Friday 1st March 2013, at 1 p.m.

Where:
The Technical University of Denmark
DTU Environment
Building 115, room 109
www.env.dtu.dk

Popular Danish Resume:
I Danmark er offentlige svømmebade en vigtig mulighed for rekreative aktiviteter og fysisk træning samt et redskab for genoptræning. Tilsætning af klor anvendes altid til at kontrollere vand­kvaliteten og hindre spredning af infektioner mellem badende. Klor oxiderer vandforureningen fra de badende, hvilket holder bassinvandet rent, men der dannes klorerede desinfektions­biprodukter. Der er identificeret mere end 100 klorbiprodukter i svømme­bads­vand, hvor nogle har vist sig at være genotoksiske, og dermed med­fører en øget risiko for kræft. I Danmark er niveauet af to biprodukter reguleret i svømmebadevand: Bundet klor og trihalometaner.

Reduktion af pH-værdien i svømmebade har i tidligere danske studier vist sig at muliggøre anvendelse af lavere klorkoncentrationer og dermed en formindsket dannelse af bunden klor og trihalometaner. Dette Ph.d. projekt viste, at dannelsen af andre og mere giftige biprodukter blev øget ved lavere pH. Ved sammenligning af dannelsen af alle de undersøgte biprodukter blev der identificeret et optimalt pH område for svømmebade på 6,8 – 7,5, hvilket er indarbejdet i Naturstyrelsens bekendtgørelse om svømmebade fra 2012.

Danmark var det første land, der anvendte behandling med ultraviolet lys (UV) til fjernelse af bundet klor fra badevand, og flere danske firmaer sælger denne teknologi internationalt. Undersøgelser i Ph.d. studiet har vist, at ultraviolet lys fjerner mange andre af de mest giftige klorbiprodukter.

A copy of the PhD thesis is available for reading at the department

News and filters

Get updated on news that match your filter.